Blog

TERO: onze reis naar impact

Wat is een impactstrategie?

Een impactstrategie is een holistische benadering die verschillende dimensies toevoegt aan een traditioneel bedrijfsmodel, waarbij ook de menselijke, ecologische, duurzame en sociale aspecten in overweging worden genomen. Sinds de integratie van Tero, People First en Knokke Out onder de Tero Group, zijn we aan een reis begonnen waarbij we impact hebben gedefinieerd als onderdeel van onze kernstrategie. Het uiteindelijke doel is om een positieve impact te hebben op de maatschappij.

We weten dat een impactstrategie een continu proces is, waarin elke kleine stap in de goede richting ons helpt het doel te bereiken: onze impact verdubbelen tegen 2027, rekening houdend met een duurzaamheidsperspectief in al onze projecten en geleid door onze bedrijfswaarden: passie, betrokkenheid, respect en authenticiteit in alles wat we doen.

We zijn vastbesloten om verder te gaan dan mooie woorden en intenties. Dus hebben we al verschillende acties geïmplementeerd om dit allemaal te realiseren en concrete resultaten te boeken.

TERO’s reis naar impact: hoe het allemaal begon

De gebruikelijke weg voor bestaande bedrijven die met een impactmodel willen werken, is het doorlopen van een 3-fasenovergang. Het startpunt is een traditioneel businessmodel, waarin impact niet wordt overwogen en bedrijven zich er niets van aantrekken. De eerste metamorfose is de overstap naar een duurzaam en verantwoord model, dat gericht is op het beperken en vermijden van negatieve impact. En de laatste fase is toewerken naar een impactmodel, waarbij het uiteindelijke doel is om goed te doen, terwijl men streeft naar winst, groei gecombineerd met een positieve impact op de samenleving en het milieu.

Toen Tero, Knokke Out en People First fuseerden onder TERO Family, werkten Knokke Out en People First volgens een traditioneler bedrijfsmodel, terwijl Tero de cultuur van een verantwoord bedrijfsmodel meebracht. Maar met de fusie kwam ook de beslissing om over te schakelen naar een impactstrategie, beschouwd als een project op lange termijn onderhevig aan constante evolutie.

Tero’s missie is om onvergetelijke ervaringen te bieden, hetzij via buitengewone teambuildingevenementen, sportactiviteiten, unieke locaties om te huren, of door heerlijk lokaal eten aan te bieden in de restaurants en via de traiteurdienst van de groep. Gelet op impactstrategieën zijn de activiteiten die Tero ontwikkelt heel divers, waardoor sommige makkelijk aan te passen zijn en andereen uitdaging vormen.

Het cruciale punt bestaat erin om een sterk besluit te nemen en zo de impactdimensie in alle projecten en op alle bedrijfsniveaus op te nemen. Daarom heeft Tero een Chief Impact Officer om het hele proces te coördineren.

De drijvende krachten achter TERO’s impactstrategie

De belangrijkste drijfveer om bij Tero een impactstrategie te bevorderen was intern en ontstond uit een sterk geloof en overtuiging dat werken aan een positieve impact de juiste manier is om de toekomst in te gaan. We zijn een familiebedrijf dat naar de lange termijn kijkt en dit sluit aan bij Tero’s missie, visie en waarden.

Om de implementatie van de impactstrategie tot een succes te maken, moet iedereen zich erbij betrokken voelen. Het is essentieel om het hele bedrijf op alle niveaus erbij te betrekken, van aandeelhouders, management en werknemers tot klanten, partners en leveranciers.

Naast Arthur Lhoist als Chief Impact Officer zijn er onder de 165 medewerkers ambassadeurs van de impactstrategie. Als iedereen zich aansluit bij de waarden waar we voor vechten en zich inzet voor deze strategie, vergroot dat de betrokkenheid, omdat het een doel geeft aan het dagelijkse werk. Er zijn 4 impactgroepen onder leiding van medewerkers, die bottom-up werken aan verschillende punten die voor verbetering vatbaar zijn: Welzijn, Milieu, Gemeenschap en JEDI (rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit en inclusie).

En naast de interne zelfmotivatie die de aanvankelijke impuls was om impact te bevorderen, zijn er ook externe krachten die deze richting wilden uitgaan. Er zijn veel klanten die nu met duurzame bedrijven in zee willen gaan en hier rekening mee houden bij de keuze van hun leveranciers. Sommige klanten vragen bijvoorbeeld dat hun evenementen CO2-neutraal zijn en steeds meer bedrijven zijn op zoek naar meer impactvolle of inclusieve teambuildingactiviteiten. Covid heeft deze trend ook versneld, aangezien veel organisaties hun evenementen lokaal zijn gaan plannen en reizen zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Deze aanpak is dus ook vanuit zakelijk oogpunt logisch. Veel van onze klanten kiezen ervoor om met ons samen te werken omdat ze deel willen uitmaken van de verandering. En hoewel Tero als middelgroot bedrijf niet onderhevig is aan regelgeving rond duurzaamheid, is impact ook een proactieve strategie om te anticiperen en de tijd voor te zijn, wetende dat er op een gegeven moment meer eisen zullen komen en de groep klaar zal zijn om aan deze toekomstige regelgeving te voldoen.

Impactstrategie van dag tot dag

De impactstrategie is een voortdurende reis, waarbij er altijd ruimte is voor verbetering. Desondanks hebben we al verschillende initiatieven geïmplementeerd en werken we aan nog veel meer initiatieven waar we trots op zijn. Enkele daarvan zijn:

  • De formele opname van de sociale en milieudimensies in de wettelijke bedrijfsstatuten.
  • We hebben een Junior Impact Analyst aangeworven om samen met de CIO te werken aan de implementatie van de impactstrategie.
  • Knokke Out Waterloo, een van onze meest iconische locaties, werd omgetoverd van een nachtclub tot een sportclub als onderdeel van ons nieuwe strategie om welzijn te bevorderen, niet alleen op de werkplek, maar ook op dagelijkse basis voor onze BtoC-klanten.
  • De voedselvoorzieningsketen werd geoptimaliseerd om in onze restaurants te kunnen werken met biologische ingrediënten, lokale leveranciers en producten van onze boerderijen..
  • We ontwikkelen een milieubeheersysteem (dat eind 2023 moet worden gelanceerd). Dit stelt ons in staat het gebruik van energie en water in alle gebouwen van het bedrijf te controleren en te optimaliseren en recyclingpraktijken te veralgemenen.
  • Het wervings- en inwerkproces van het bedrijf is bijgewerkt om de impactdimensie te integreren.
  • Een nieuwe catalogus van teambuildingactiviteiten is in ontwikkeling, waarin de impactstrategie wordt meegenomen.
  • We zullen binnenkort naar nieuwe kantoren verhuizen, ontworpen om duurzamer te zijn en samenwerking te stimuleren.
  • Op het gebied van marketing produceren we merchandising met gerecycleerde materialen.
  • Overplaatsing van activiteitenhosts/monitoren en chef-koks. Zij reisden vroeger naar de verschillende evenementenlocaties en zullen voortaan zoveel mogelijk lokaal gevestigd zijn om de logistiek en het vervoer te beperken.
  • Om de 2 maanden organiseren we een Lunch & Learn-evenement voor werknemers, met als doel zoveel mogelijk bedrijfsmedewerkers te betrekken. Het richt zich op verschillende onderwerpen met betrekking tot impact, met als doel de hele onderneming te betrekken.

En naast deze interne initiatieven werken we samen met belangrijke partners die ons helpen sommige van onze doelstellingen te bereiken. TELOS Impact is een essentiële bondgenoot bij de planning van de impactstrategie en de methodologie om deze te implementeren. Om onze doelen reëel te houden, werken we samen met Tapio om de CO2-uitstoot te meten en voor onze algemene CO2-strategie, en met Shayp om het waterbeheer en -efficiëntie in alle gebouwen van Tero te verbeteren. Air was het creatieve bureau dat ons hielp bij de branding en storytelling voor de impactstrategie.

Tero’s impactmodel naar de toekomst toe

Vooruitkijkend zijn er belangrijke mijlpalen voor Tero’s impactstrategie in de nabije toekomst: een gecertificeerde B Corporation worden, en het Green Key Label voor de accomodaties.

Maar al deze formele resultaten, hoewel ze een geweldige parameter en formele erkenning zijn, zijn niet het einddoel van de impactstrategie. Het zijn mijlpalen in het integratieproces van een werkwijze in de bedrijfsvoering. De grootste uitdaging is om impact op alle bedrijfsniveaus te integreren, het eigen te maken in de bedrijfscultuur en alle betrokken partijen hierbij te betrekken en hen deel te laten uitmaken van het proces. Hier bovenop heeft het impactmodel een ander doel: een stem te laten horen en anderen in de horecasector in de Benelux te inspireren om een positieve invloed te hebben en deel uit te maken van de verandering.

Werken volgens een impact-businessmodel is een langdurig proces en een constante reis, waarin altijd verbeteringen mogelijk zijn. Een jaar geleden waren we nog heel ver van waar we nu zijn, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Een duidelijke strategie hebben werkt dus als een gids, die ons de juiste stappen aangeeft om als bedrijf een positieve impact te hebben.