Teambuilding heeft door de jaren heen heel wat veranderingen ondergaan. In het verleden zagen de meeste mensen teambuilding gewoon als een jaarlijks bedrijfsuitje, een eindejaarsevent dat in de agenda werd geprikt. Maar het werd al snel duidelijk dat er veel meer bij kwam kijken. Zo werden later tal van nieuwe activiteiten ontwikkeld, met als doel de menselijke betrekkingen binnen de werkgroepen te verstevigen en de betrokkenheid van de werknemers te vergroten.
De wereld van bedrijven en werkgroepen is enorm en zeer divers, van echt jonge en dynamische start ups tot grote en traditionele bedrijven. Veel kleinere bedrijven hebben jongere werknemers en een flexibelere manier van werken. Dit heeft dus invloed op de werkroutine en de teamdynamiek. Maar naast al deze verschillen heeft iedereen dezelfde hoofddoelstelling als het gaat om teambuilding: opnieuw verbinden.
De nieuwe trends in teambuilding willen deze basisbehoefte, die iedereen zo belangrijk vindt, aanpakken. Maar het verschil ligt in de manier om deze te bereiken.
De nieuwe generaties zijn veeleisender en verwachten dat alles zinvol en waardevol plezant is. Om aan deze nieuwe eisen tegemoet te komen, wijzen de nieuwste trends in teambuilding op herverbinding en vooruitdenken. Nieuwe significante manieren vinden om de activiteiten te plannen en uit te voeren, houdt in dat overbodige bijkomstigheden achterwege worden gelaten en dat er teruggekeerd wordt naar de essentie: de menselijke banden waarderen en stimuleren.
Top 5 recente trends in teambuilding
1/ Go back to the basics
We weten dat de manier waarop we dingen doen een impact heeft op onze omgeving. Zo geloven we sterk dat het waarderen van het eenvoudige en het essentiële de juiste keuze is. Niet alleen om onze voetafdruk te verminderen, maar ook om een meer betekenisvolle verbinding met anderen te bereiken.
Daarom zijn we bij Tero de manier waarop we onze teambuilding activiteiten organiseren aan het herdenken door onze middelen zoveel mogelijk te optimaliseren en terug te gaan naar wat echt is. Zo doen we voortaan een beroep op lokale leveranciers voor de catering, organiseren we geen motorsport activiteiten meer, en bieden we enkel nog buitenlandse reizen aan naar per trein bereikbare bestemmingen.
En het is geweldig om te zien dat deze initiatieven met veel enthousiasme worden ontvangen! Zo kon men zich enkele jaren geleden moeilijk voorstellen dat een ervaren bedrijfsleider in een tent zou slapen, maar tegenwoordig krijgen we steeds meer aanvragen voor onze Glamping Experience teambuilding. En we kunnen u verzekeren dat de band, die na het delen van zo’n ervaring ontstaat, veel duurzamer is!
2/ Positieve Impact Activiteiten
Deze trend gaat over het combineren van teambuilding met activiteiten die een positieve impact hebben op het milieu en de gemeenschap. Het heeft ook te maken met het concept ‘value the basics’ en beoogt te begrijpen wat onze dagelijkse impact is, evenals te leren hoe we op een duurzamere manier kunnen leven.
Enkele voorbeelden van Positieve Impact Activiteiten zijn de schoonmaak van de rivier in Namen en de schoonmaak van het strand in Knokke. Het gaat niet alleen om het schoonmaken op zich, maar ook om de opleiding en deze dan toe te passen bij de terugkeer naar het werk en het dagelijkse leven. Daarom omvat de activiteit ook een lezing en een workshop gegeven door experts.
En wanneer een dergelijke zinvolle ervaring in teamverband wordt gedeeld, draagt dit ook bij tot het consolideren van de banden tussen collega’s.
3/Focus op actieve en openluchtactiviteiten
Een van de belangrijkste aspecten van teambuilding is het feit dat het de dagelijkse werkroutine doorbreekt om mensen met elkaar te verbinden. En hoe kan je dat beter bereiken dan het kantoor te verlaten en van de natuur te genieten? Er gaat niets boven een verandering van omgeving om inspiratie op te doen en in de stemming te komen voor een teambuilding activiteit.
De gezonde en actieve levensstijl is een groeiende trend die we overal zien, en wordt ook weerspiegeld in de vraag naar actieve teambuilding activiteiten. Enkele voorbeelden zijn de Beach en Water Olympics, de Ride Discovery en de Adventure Trail.
Het delen van een intens moment in de natuur creëert ook blijvende herinneringen die helpen teams te consolideren. Dit effect is nog krachtiger wanneer de activiteit gepaard gaat met adrenaline en uit de comfortzone treden, zoals bij Rock Climbing en de multi-activiteit Step Out of your Comfort Zone.
4/ Hybride activiteiten
De grootste revolutie van het afgelopen jaar was online teambuilding, nadat de meeste bedrijven als gevolg van de pandemie waren overgeschakeld naar telewerken. Maar deze tendens is al aan het afzwakken, nu steeds meer mensen teruggaan naar hun werkplek.
Maar wat nu al in opkomst is en wellicht ook in de toekomst zal blijven, is een hybride vorm, waarbij reële en virtuele elementen worden gecombineerd. Er bestaan activiteiten waarbij sommige mensen aanwezig zijn en sommige mensen op afstand deelnemen, of activiteiten die deels virtueel en deels ter plaatse doorgaan. Een ander hybride soort zijn wat wij virtuele outdoor activiteiten noemen. Dat zijn outdoor/fysieke activiteiten met een digitale ondersteuning zoals apps of GPS in een telefoon of tablet. Roadmap Trophy en Virtual Trophy zijn hier voorbeelden van.
Alle instrumenten die tijdens de pandemie zijn ontwikkeld of geconsolideerd, zullen dus nuttig zijn om het scala aan mogelijkheden van traditionele teambuilding activiteiten uit te breiden.
5/ Nieuw ritme: meer evenementen, maar kleiner
De meeste bedrijven organiseren nog steeds maar één, of hooguit twee teambuilding evenementen per jaar. Dit zijn meestal grote events, één in de zomer en één tegen het einde van het jaar.
Maar er is een groeiende trend die wijst op het organiseren van kleinere evenementen, maar dan vaker. Het doel is om gerichte activiteiten te doen, gericht op het aanpakken van specifieke teamdoelstellingen, en in lijn met de trend om eenvoudige maar zinvolle teambuilding activiteiten te kiezen.
De vraag die we meestal krijgen als iemand ons benadert op zoek naar een teambuilding activiteit is: ‘We moeten weer contact maken, wat kunnen we doen? ’. We realiseren ons dat de essentie hetzelfde blijft, en dat het uiteindelijk allemaal draait om manieren te vinden om een (h)echte band tussen de leden van een team te smeden. Maar wat verandert, is de manier om die band tot stand te brengen.
Daarom zijn we bij Tero altijd bezig met het heroverwegen van de manier waarop we dingen doen, het zoeken naar nieuwe invalshoeken voor de activiteiten die we aanbieden en het plannen van nieuwe activiteiten. Het in de gaten houden van en aansluiten bij deze nieuwe trends helpt ons om doelgericht, eenvoudig en efficiënt onze klanten te helpen hun teambuilding doelstellingen te bereiken.
Aarzel dus niet om ons te contacteren, leg ons uit waarnaar u op zoek bent en wij zullen met plezier samen de beste teambuilding activiteit – op maat van uw bedrijf en de nieuwe trends op de markt – organiseren!