Blog

11 min read

Nieuwe werkdynamiek: Waarom voor kleinere maar regelmatigere teambuildingactiviteiten gaan

Op afstand, digitaal en hybride werken: De trends die ons werkleven veranderen

 

De werkomgeving en de kantoordynamiek hebben de afgelopen jaren reusachtige veranderingen ondergaan en het einde is nog lang niet in zicht. Veel bedrijven en managers worstelen om te begrijpen welke richting de nieuwe trends uit gaan. Hoe moeten ze zich aanpassen om alles draaiende te houden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de werknemers gelukkig zijn en zich betrokken voelen?

 

Er zijn 3 grote trends die zich consolideren en die invloed zullen hebben op de organisatie van de dagelijkse kantoorroutines. Enerzijds wordt er meer en meer op afstand gewerkt. Uit statistieken en enquêtes blijkt dat 84% van de Franse en Belgische bedrijven van plan is om 40% van hun werknemers thuis te laten werken tegen eind 2023. Het aantal zakenreizen is wereldwijd al met 72% gedaald in 2021. Anderzijds zal 75% van de vergaderingen tegen 2024 digitaal verlopen, tegenover 25% vandaag. Daar komt nog bij dat tegen 2035 naar schatting 65% van de werknemers zelfstandig zal zijn (de zogenaamde Digitale Nomaden).

 

De combinatie van deze 3 sterke trends leidt ons naar een hybride werkomgeving.  Ze brengt een nieuwe behoefte teweeg om proactiever op te treden om de band tussen teams te versterken en de mensen te verenigen in een bedrijfscultuur. Aangezien de dynamiek op kantoor minder frequent is, is het noodzakelijk om de relaties te herstellen die tijdens dagelijkse fysieke interacties, koffie- en lunchpauzes, praatjes in de gangen en afterwork bijeenkomsten werden opgebouwd. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de meeste werknemers flexibiliteit zeer op prijs stellen, werd er ook aangetoond dat mensen die volledig op afstand werken iets minder betrokken zijn. Als virtueel werken niet op een doordachte manier wordt gepland, kan dit dus nadelen met zich meebrengen.

 

Eén van de nieuwe tendensen in teambuilding om in lijn te zijn met de toekomstige manier van werken, is vaker kleinere activiteiten organiseren met als einddoel deze band tussen collega’s te versterken en te herscheppen. De activiteiten kunnen digitaal, fysiek of gecombineerd zijn. Deel uitmakend van een jaarplanning, kunnen ze worden ontworpen als checkpoints die leiden naar een groter fysiek event tegen het einde van het jaar.

 

Het uiteindelijke doel is een onderlinge verbinding en integratie tot stand te brengen tussen werk en teambuilding, je kan het ene niet los zien van het ander. Dit maakt dat een dynamische kantooromgeving wordt gecreëerd, terwijl op afstand wordt gewerkt.

 

Voor- en nadelen van frequentere en kleinere evenementen

 

De nieuwe realiteit die uit deze trends blijkt, is een uitdaging voor HR en teammanagers. Ze moeten creatief zijn om nieuwe tools te vinden om werknemers met elkaar te verbinden, interacties van mens tot mens en communicatie binnen een team te bevorderen. Zo krijgen ze iedereen in het bedrijf op één lijn, betrokken en gemotiveerd.

Laten we, gezien deze context, enkele voordelen overlopen van het vaker organiseren van kleinere teambuildingactiviteiten:

  • Het is een geweldige manier om het hele jaar door een dialoog te hebben en verbinding te houden. Dit heeft een positieve invloed op de betrokkenheid van werknemers.
  • Het maakt het mogelijk recreatiemomenten en werkroutines met elkaar te verbinden. Zo kan, bijvoorbeeld, een kleine activiteit worden georganiseerd vóór, tijdens of na een vergadering.
  • Het biedt een informele context om je collega’s beter te leren kennen. Dit kan het gebrek aan fysieke interactie, veroorzaakt door telewerken, compenseren.
  • Wanneer digitale tools en activiteiten worden geïntegreerd, is de impact op het milieu beperkt, aangezien er minder logistiek nodig is en er minder moet worden gereisd.
  • Het is een mentaliteitsverandering. Elke activiteit kan zijn eigen doelstellingen en beloningen hebben, in de opbouw naar een uiteindelijk groot einddoel. Dit zal de betrokkenheid van iedereen bij de activiteiten en de gemeenschappelijke doelen stimuleren.

De grootste uitdaging van deze benadering is dat zij een grondiger en doordachte langetermijnplanning vereist. Elke kleine activiteit moet zijn eigen doelstellingen hebben, maar tegelijkertijd deel uitmaken van een integrale strategie, die naar een gemeenschappelijk einddoel toewerkt. Qua budget kan het organiseren van verschillende activiteiten en events duurder lijken dan één of twee activiteiten per jaar. Maar indien beschouwd als een integrale investering in werknemersbetrokkenheid, maakt de ROI die deze strategie kan opleveren het de moeite waard om ervoor te gaan.

 

Tips voor het plannen van regelmatige teambuildingactiviteiten

 

 

Hoewel de aanwijzingen van deze evolutie in de werkomgeving vrij duidelijk zijn, is de noodzaak om de manier waarop teambuilding wordt georganiseerd te veranderen, niet voor iedereen duidelijk. De meeste managers beseffen dat er iets moet gebeuren, maar ze weten nog niet hoe ze dat moeten aanpakken.

 

Er zijn een paar tips om de uitdagingen van deze situatie te overwinnen en te genieten van de kansen die de nieuwe trends bieden:

 

  • Plan vooruit. Zorg voor een jaarplan met checkpoints die uitmonden in een groter event.
  • Zorg voor duidelijke doelstellingen en doelen, zowel voor elke individuele activiteit, als voor de integrale teambuildingaanpak. Elk checkpoint kan een ander doel hebben: vaardigheden verbeteren, lol hebben, een specifiek werkprobleem oplossen, iets nieuws leren. En de hele strategie kan een algemene HR-doelstelling hebben, zoals het bevorderen van de contacten en van de werknemersbetrokkenheid. Het kan ook een gemeenschappelijk doel zijn dat samen moet worden bereikt, zoals geld inzamelen voor een goed doel of de CO2-voetafdruk van het bedrijf verminderen.
  • Wees strategisch. Zorg voor een globale aanpak in plaats van een individuele aanpak voor ieder event. Stel de vraag wat u wilt bereiken, waarom u dat wilt doen en hoe u de einddoelen denkt te bereiken. Onze specialisten zijn er om u te helpen met de strategie en uitvoering van het plan.
  • Houd rekening met wat werknemers leuk vinden wanneer u activiteiten bedenkt. Vraag om hun input en feedback. Plan diverse activiteiten zodat iedereen zich gelukkig en betrokken voelt. Sommige activiteiten kunnen bijvoorbeeld fysiek zijn, andere digitaal, en nog andere kunnen worden gecombineerd. Houd rekening met de uiteenlopende interesses van de mensen in uw teams: cultureel, tech-georiënteerd, sportief, enz.
  • Probeer de teambuildingactiviteiten op een natuurlijke manier in de werkroutine te integreren. De checkpoints kunnen een combinatie zijn van een moment van delen, een vergadering, een leermoment en een teambuilding die daarna komt.
  • Zorg ervoor dat de uitdagingen een gevoel van beloning geven wanneer ze volbracht zijn, zodat de deelnemers een gevoel van verwezenlijking hebben en zich betrokken voelen wanneer ze meedoen. Als elke doelstelling wordt bereikt tijdens de kleine events en activiteiten die als checkpoints fungeren, zal het slotevenement succesvoller zijn en zal iedereen er meer plezier aan beleven, omdat ze het gevoel hebben dat ze het verdiend hebben.

 De beste korte teambuildingactiviteiten om regelmatiger te doen

 

Zowel fysieke als digitale teambuildingactiviteiten en -events kunnen in het kader van deze aanpak georganiseerd worden en kunnen perfect in de werkroutine en -omgeving geïntegreerd worden.

City play is een goed voorbeeld van een fysieke activiteit die georganiseerd kan worden voor telewerkende teams die elkaar niet vaak zien, maar zich toch in dezelfde stad bevinden. Het neemt maar een uur of twee in beslag. Dit is geweldig om in elk schema te passen en een perfecte manier om de werkvergaderingen af te sluiten. Pathfinder en Bike Tour zijn hiervoor ook andere goede alternatieven.

 

Onder het digitale aanbod, verrijkt met de innovatieve teambuilding en gaming ervaringen aangeboden door de Wannapplay afdeling, bevinden zich enkele geweldige opties om op te nemen als teambuildingcheckpoints gedurende het jaar. Voorbeelden hiervan zijn de Quiz play, de TV Quiz game en Online music quiz, de Visio detective, en de wine connect. Online lezingen met interessante sprekers zijn ook geweldige gelegenheden om sommige vaardigheden in het team te versterken en de motivatie aan te scherpen.

 

En als we nog een stap verder gaan, zullen de mogelijkheden exponentieel toenemen als we diegene beschouwen die het metaversum zal bieden om teambuildingactiviteiten aan te vullen en te verrijken.  Het zal ons in staat stellen onze ecosystemen uit te breiden naar de digitale wereld, met tegelijkertijd fysieke en digitale/virtuele locaties en activiteiten, als een verlengstuk van face-to-face evenementen en ervaringen.

 

Bij Tero Team Building zijn we al volop bezig met ontwikkelingen en projecten die in deze richting gaan. Door gebruik te maken van een meer immersieve digitale ruimte, zal de interconnectie tussen fysiek en virtueel de mogelijkheid om activiteiten te genereren, verveelvoudigen en alle soorten interacties tussen mensen intensiveren. Onze centrale missie is herverbinding, maar de metaverse zal een krachtige tool worden om dit te versterken en een augmented herverbinding tot stand te brengen.

 

Tijd om te beginnen met plannen!

 

De diepgaande veranderingen die we in de werkomgeving meemaken, verplichten ons om actie te ondernemen en in te spelen op de nieuwe behoeften die zijn ontstaan. En tegelijkertijd biedt de duidelijke trend naar digitalisering, innovatie en flexibiliteit ons geweldige hulpmiddelen om vooruit te plannen en de ideale teambuildingactiviteiten te ontwikkelen om de behoefte aan herverbinding te verhelpen.

 

Neem contact met ons op, en wij helpen u met een gestructureerde en strategische lange termijn teambuilding planning, met kortere activiteiten als regelmatige checkpoints, en gericht op een groter finaal evenement. We zullen samen duidelijke doelen identificeren, doelstellingen bepalen voor elke activiteit en de ideale strategie vinden om ze te bereiken!