Het lijdt geen twijfel dat de wereld snel evolueert en het is dus een hele uitdaging om bij te blijven en je aan te passen aan de nieuwste trends. Bovendien lijken de veranderingen alsmaar sneller te gaan. In deze context hebben we de laatste tijd veel gehoord over de Metaverse en de evolutie van de digitale wereld. Maar wat is de Metaverse? En hoe kan het bedrijven en ons dagelijks werk beïnvloeden?
Vooruit denken: voorbereid zijn op de nieuwe wereld
Hoewel er nog geen geconsolideerde definitie bestaat voor de Metaverse, is het duidelijk dat het een evolutie is van het internet, een soort 3.0 en meer realistische versie van het web, die echt is en er zeker aankomt. Er zijn technologieën die ons al omringen, zoals virtual en augmented reality. Enkele jaren geleden klonken deze namen nog exotisch, maar nu zijn ze op weg om deel uit te maken van ons leven.
Op het eerste gezicht kan de Metaverse een abstractie lijken die de ontkoppeling tussen mensen kan bevorderen. Maar in een wereld waarin thuiswerken geen uitzondering meer is, kan de Metaverse een geweldige bondgenoot zijn en een krachtig instrument om digitale interacties te vermenselijken en een menselijke dimensie te geven aan de virtuele realiteit.
In plaats van ze als tegengestelde scenario’s te beschouwen, heeft de Metaverse het potentieel om de voordelen van virtuele realiteit en menselijke interactie te combineren. Terwijl in de 2.0 internetwereld die we vandaag kennen, een gewone communicatie verloopt via een gestructureerd videogesprek (via Zoom, Meet, FaceTime of een andere app die je mogelijk gebruikt), is het idee achter de metaverse om dit aan te vullen met tools die de dagelijkse kantoordynamiek kunnen nabootsen, wat de menselijke interactie vergemakkelijkt en verrijkt.
In plaats van na te denken over afstand, een situatie waarin twee (of meer) mensen met elkaar communiceren vanuit hun eigen hoofdkwartier, kan de Metaverse de tools bieden om een gemeenschappelijke ruimte te creëren, waar iedereen elkaar virtueel kan ontmoeten, wanneer het niet mogelijk is elkaar persoonlijk te ontmoeten. Het gaat niet alleen om 3D (hoewel het op middellange termijn zeker een uitkomst zal zijn), maar om een evolutie van een communicatiekanaal.
Het algemene doel is om de digitalisering te verbeteren door deze te vermenselijken, waarbij de menselijke toets behouden en verrijkt wordt.
Hoe kan teambuilding zich aanpassen en innoveren?
Bij Tero blijft onze centrale missie ongewijzigd: mensen samenbrengen en opnieuw met elkaar verbinden. Maar we beseffen dat naarmate de wereld evolueert, er nieuwe uitdagingen zijn en dat in de toekomst, de fysieke interacties misschien niet zullen volstaan. Dus als we vooruit denken, moeten we technologie beschouwen als een bondgenoot om mensen opnieuw met elkaar te verbinden.
Vooruitlopend op de behoeften van morgen, kan teambuilding een perfect hulpmiddel zijn om voor mensen te zorgen en erop te letten dat de menselijke verbinding niet wordt verwaarloosd tijdens deze overgang naar een hyperverbonden wereld. Uiteindelijk, of het nu fysiek of digitaal is, zullen interpersoonlijke relaties altijd de kern blijven.
Het bouwen van een digitaal ecosysteem zal de fysieke ontmoetingen niet vervangen, maar kan een sterke aanvulling zijn om de contacten te bevorderen. Wanneer een fysiek evenement mogelijk is, zal dat de beste optie zijn. Maar zoals we weten, wint telewerken over de hele wereld terrein en kan digitaal een geweldig hulpmiddel zijn om iedereen verbonden te houden.
En zoals we al aangaven in een vorig artikel op de blog, tonen de statistieken duidelijk aan dat werken op afstand een blijvertje is: 84% van de Franse en Belgische bedrijven is van plan om tegen eind 2023 40% van hun werknemers thuis te laten werken, en het aantal zakenreizen wereldwijd is in 2021 al met 72% gedaald. Anderzijds zal 75% van de vergaderingen tegen 2024 digitaal verlopen, tegenover 25% vandaag.
Dit sluit ook aan bij de nieuwe trend in teambuilding, waarbij kleinere maar frequentere teambuildingactiviteiten één groot evenement vervangen. Met geografisch verspreide werknemers kan Metaverse DE plek zijn waar iedereen elkaar kan ontmoeten voor deze kleine teambuildingevents in de loop van het jaar. Indien mogelijk kan er zo opgebouwd worden naar een slotevenement waarin iedereen samenkomt.
De uitdaging is dus om een convergentie van fysieke en digitale werelden tot stand te brengen. In plaats van na te denken over complexere digitale gadgets, is het doel een manier te vinden om telewerktools menselijker te maken, zodat ze eenvoudiger en aantrekkelijker worden. Met andere woorden, zo dicht mogelijk bij het “echte” leven.
Proto-Metaverse teambuildingactiviteiten
Bij Tero werken we hard om vooruit te denken en een digitaal ecosysteem te ontwikkelen met activiteiten en tools die de aangeboden teambuildingervaringen zullen versterken.
Maar de Covid-crisis fungeerde als een blik op de toekomst. Toen mensen niet naar hun kantoor mochten gaan, verkochten we meer dan 250 digitale teambuildingactiviteiten. De bestsellers waren Visio Escape, Visio Who is Who en Online Live Music Quiz. Voor deze laatste hebben we een studio gebouwd van waaruit een pianist speelt en alle deelnemers van thuis uit communiceren. Hoe iedereen meezingt, het ritme van de muziek voelt en samen deelneemt aan het quizspel is een prachtig voorbeeld van hoe virtualiteit kan helpen om verbindingen tussen mensen tot stand te brengen. We weten allemaal dat er niets boven ontspanning en samen lachen gaat om de banden tussen teamleden te versterken!
Het idee van de metaverse en de implementatie ervan in teambuildingactiviteiten is om ze een stap verder te brengen en de ervaring te versterken. Het wordt iets nieuws, een ervaring die je niet alleen in de fysieke wereld kunt opdoen, of alleen in de digitale wereld zoals we die nu kennen (web 2.0). Betere en meer geïntegreerde digitale tools zullen de mogelijkheden tot interactie vergroten, met als uiteindelijk doel een boost te geven aan de menselijke toets en de kansen om met elkaar in contact te komen.
Enkele ontwikkelingen waar we bij Tero aan werken zijn, naast onze catalogus van digitale activiteiten, het Platform teroland 3.0, een digitale studio en de Tero app. Deze zullen allemaal geïntegreerd worden in ons Digitaal Ecosysteem.
Het is tijd om ervoor te gaan!
We weten dat mobiliteit in de toekomst een beperking zal vormen. Zoals we de covidcrisis hadden, kunnen er zich andere scenario’s voordoen waarin het voor teams niet mogelijk zal zijn om samen te komen, of in ieder geval niet met de frequentie die we voor de pandemie gewend waren. Bovendien hebben bedrijven met gedecentraliseerde afdelingen en kantoren een digitale infrastructuur nodig om hun werknemers verbonden en gemotiveerd te houden.
Vanuit het oogpunt van risicobeheer is het dus zinvol na te denken over tools waarmee de persoonlijke dynamiek kan worden nagebootst en versterkt. Dit zal ook leiden tot een drastische vermindering van de logistieke behoeften, waardoor de impact op het milieu wordt beperkt. Grote bedrijven zoals Deloitte investeren bijvoorbeeld al in metaverse-gerelateerde ontwikkelingen, gericht op het verminderen van transport, een van de belangrijkste factoren van CO2-uitstoot die bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Het gaat erom voorbereid te zijn op de nieuwe wereld.
Maar er zijn nog veel meer voordelen! Ten eerste is het goedkoper. Het vergt een investering om de tools en infrastructuur te ontwikkelen. Maar eenmaal dit achter de rug is, is er geen beperking aan het aantal mensen dat kan deelnemen en genieten van de activiteiten, de ROI is dus geweldig. Het maakt het ook mogelijk om de ervaringen te versterken, en om op een “gamified” manier bezig te zijn, wat uw bedrijf aantrekkelijk maakt voor zowel klanten (dankzij een modern imago) als voor personen met talent (die waarde hechten aan een flexibel, dynamisch bedrijf, up-to-date met trends en wereldwijde zorgen). En last but not least: metaverse evenementen en activiteiten kennen geen geografische beperkingen. U kunt het bereik vergroten en digitale evenementen, conferenties en opleidingen hosten voor een breder publiek over de hele wereld!
Al deze veranderingen en ontwikkelingen gebeuren nu. En hoewel ze misschien een beetje bedreigend of te complex lijken, gaat het er uiteindelijk om geweldige hulpmiddelen te gebruiken om de human touch tussen mensen te behouden en te vergroten. Neem gerust contact met ons op om u te helpen de ideale teambuildingactiviteiten voor de toekomst te plannen!