Tero Group is ontstaan uit de fusie van 3 bedrijven met hetzelfde doel: onvergetelijke ervaringen aanbieden, die mensen samen brengen. Knokke Out beheert horeca- en evenementenlocaties in België en Luxemburg, People First organiseert teambuildingactiviteiten en bedrijfsevenementen en Tero combineert de restaurants, boerderijen en voedselproductie. Van de 3 bedrijven was Tero degene die de visie van een verantwoordelijk en duurzaam bedrijfsmodel inbracht. De beslissing om de naam Tero voor de hele groep te behouden, was dan ook gekoppeld aan het idee om de ‘Tero’-cultuur van duurzaamheid en impact over te brengen naar de rest van de bedrijfsactiviteiten.
Het woord Tero, zoals beschreven in de toezeggingen van het bedrijf, betekent ‘grond of aarde’ in het Esperanto, en de Franse term ’terreau’ klinkt precies als Tero. Het concept combineert dus het idee van sociale verantwoordelijkheid en milieuverantwoordelijkheid met een positieve impact op aarde en natuur.
Sinds de fusie van Tero, People First en Knokke Out heeft Tero Group besloten om te werken volgens een Impact Strategie. Dit is een continu proces om de negatieve impact van het bedrijf te beperken/verminderen en de positieve impact op het milieu en de samenleving te maximaliseren, rekening houdend met een perspectief van duurzaamheid in alle projecten. Van Veld tot Vork is een essentieel onderdeel van dit initiatief: het begint allemaal bij Teroir, een groep duurzame voedselprojecten (drie boerderijen en twee slagerijen), waar biologische groenten worden gekweekt en eigen vee wordt grootgebracht in een natuurlijke omgeving. Dit is dus een van onze belangrijkste voedselbronnen van de restaurants en cateringservice van Tero.
Tero boerderijen en restaurants
Het Veld tot Vork-proces begint bij de 3 Teroir-boerderijen waarmee Tero samenwerkt in Rochefort: boerderij Rabaniss , boerderij Magerotte en boerderij Rametenne. De productie op de 3 boerderijen is complementair. Deze omvat natuurlijk een grote verscheidenheid aan natuurlijke en biologische groenten, samen met Parthenaise vee dat uitsluitend met gras wordt gevoederd, Duroc varkens, legkippen en bijenkorven.
De productie is bestemd voor de 4 restaurants van Tero: Tero Brussel, Bistro Pilko Waterloo, Bistro Pilko Garisart en Bistro17 in Luxemburg. En naast de bevoorrading van de restaurants wordt de productie ook gebruikt voor Tero’s gecentraliseerde voedselproductie voor de cateringservice (Tero Traiteur), die wordt aangeboden in de locaties en evenementen van het bedrijf.
Onze boerderij zorgt voor 100% van de varkensvleesvoorziening en 20% van de fruit- en groentevoorziening voor het restaurant in Brussel (Tero Brussel). De Peuplier Farm, ook Belgisch en biologisch, levert 35% van ons fruit en onze groenten. De rest wordt geleverd door Restofrais, een hoogwaardig Belgisch familiebedrijf. Deze organisatie garandeert de oorsprong, versheid en smaak van de gebruikte ingrediënten in de aangeboden gerechten.Â
Voor de restaurants in Waterloo en Luxemburg blijft het doel precies hetzelfde: we betrekken zoveel mogelijk van onze eigen boerderijen. De rest van de voorraden komt van onze geselecteerde partners die voldoen aan de door Tero opgelegde criteria. We zijn nog niet in dezelfde verhoudingen, maar we werken aan een ecologisch inkoopbeleid gericht op voedsel en dranken om dezelfde doelstellingen te bereiken en geleidelijk de operationele uitdagingen te overwinnen.
Bovenop de andere diensten van de Tero Family kun je bij het Tero Brussel je bedrijfsevenement combineren met een heerlijke maaltijd. Er is een seminariezaal met alle infrastructuur voor een zakelijke vergadering, conferentie of seminarie. Dit biedt het voordeel dat gezond, eenvoudig en gastronomisch eten aan alle deelnemers aangeboden kan worden. En omdat we graag een ‘ground up’-bedrijf zijn (begrijp one-stop-shop voor onze klanten), kunnen we zelfs een teambuildingactiviteit voor je groep organiseren!
Kansen en uitdagingen voor Tero’s boerderijen en restaurants
Al het werk rond de boerderijen en restaurants maakt deel uit van een continu transformatieproces, dat de kern vormt van Tero’s impactstrategie, waarin altijd ruimte blijft voor verbetering. Het motto is om te proberen het morgen beter te doen dan vandaag.
Enkele van de grootste uitdagingen rond het Veld tot Vork initiatief zijn de prijsstelling en de logistiek. Produceren volgens biologische normen en op kleinere schaal, maakt het moeilijk om te concurreren met grote distributeurs van biologische producten, terwijl je toch een concurrerende prijs moet handhaven. Dus om ervoor te zorgen dat onze manier van werken gewaardeerd wordt, laten we graag zien hoe we onze verse, gezonde en smakelijke ingrediënten produceren die op onze borden en tafels belanden.
Om dit te bereiken ontwikkelen we een educatief project dat de boerderijen omvormt tot didactische centra, waar we de biologische en duurzame productiemethoden willen tonen en laten waarderen. De missie is om kennis en goede productiepraktijken te delen met kinderen, scholen en door middel van B2B teambuilding met de hele gemeenschap.
Met het oog op de toekomst ontwikkelt Tero ook Teroir.be als landbouwpartner van de Groep voor de directe commercialisering van boerderijproducten. Dit omvat de slagerij Magerotte, de bouw van een lokale brouwerij en de productie van honing, bijenwas en andere bijenproducten.
Van veld tot vork als Tero’s DNA
De Veld tot Vork-filosofie en alles rond de boerderijen, voedselproductie en restaurants zijn de vlaggenschepen van de Tero-waarden. Ze zijn misschien niet het meest winstgevende bedrijfsonderdeel van de Groep, maar ze lagen aan de basis van de Impactstrategie waaronder het hele bedrijf nu werkt. Daarom werd Arthur, die de oprichter was van Tero Restaurants en de boerderij Rabanisse (de eerste die operationeel was), Tero’s Impact Chief Officer.
In die zin is het voor ons belangrijk om de innovatieve geest te behouden en tegelijkertijd trouw te blijven aan het DNA van Tero en aan wat ons hier heeft gebracht. 10 jaar geleden, toen het eerste restaurant in 2014 opende, was het een pionier in het focussen op de kwaliteit van het voedsel en de zorg in de selectie en productie van ingrediënten. In de loop der jaren werd deze aanpak steeds populairder op nieuwe plaatsen, dus is het een uitdaging voor de Tero-restaurants om nieuwe manieren te vinden om iets nieuws en unieks te bieden aan hun klanten.
De kenmerken die tegenwoordig het meest worden gewaardeerd door de klanten zijn onder andere het aanbod veganistische en glutenvrije gerechten en de vernieuwing van het menu 4 keer per jaar, waarbij gebruik wordt gemaakt van de groenten die elk ander seizoen op onze boerderijen groeien. En naast de garantie van een gezonde en kwaliteitsvolle maaltijd, onderscheiden de Tero-restaurants zich door hun knusse, rustige en gezellige sfeer.
Samengevat, de inzet van Tero Group voor duurzaamheid wordt goed weergegeven door het Veld tot Vork initiatief, dat kan worden beschouwd als de hoeksteen van de Impact Strategie van de organisatie. Het brengt alle zorg en kennis samen die in de biologische productie op de boerderijen wordt gestoken, en die vervolgens via korte toeleveringsketens de verse en smakelijke ingrediënten worden die aan klanten worden aangeboden in elk van onze restaurants.